Spreker

In mijn leven heb ik zeer veel kennis verworven. Uiteraard door studies, doch ook door mijn jarenlange werkervaring. Daarnaast wil ik graag weten het hoe en waarom van iets. Ik heb moeite om zomaar iets aan te nemen, ik wil weten waarom iets zo is. Hoe iets werkt.

Voeg daar aan toe dat mijn passie is hoe het menselijk brein leert. Oftewel, waarom doen we de dingen die we doen?

Kortom, ik heb veel kennis verworven op zeer vele terreinen. Maar wel als amateur. Ik ben dus geen specialist op één terrein maar meer generalist op diverse terreinen. En het mooie daarvaan is dat ik ook de koppelingen weet te leggen tussen die diverse terreinen.

Als trainer ben ik gewend om complexe zaken eenvoudig uit te leggen, iets wat me al tientallen jaren prima afgaat. En in mijn lezingen/presentaties zorg ik ook dat de essentie van de boodschap kort en krachtig naar voren komt. Enkele lezingen, presentaties en WorkShops die ik geef:


‘Hoe kan je omzet halen uit netwerkbijeenkomsten?’

“Netwerken gaat om relaties opbouwen.”
“Je gaat naar netwerkbijeenkomsten om te geven, niet om te halen.”
“Het gaat om wie JOU kent en niet alleen wie jij kent.”

Zomaar een paar opmerkingen die ik tot me krijg via boeken, netwerk-guru’s en video’s. Maar niemand praat over omzet….
Zijn die bijeenkomsten dan alleen maar bedoeld voor de gezelligheid? Nee, natuurlijk niet. Jij hebt een bedrijf en met jouw bedrijf moet je omzet halen, makkelijk zat. En volgens de ‘specialisten’ kan dat dus niet tijdens de netwerkbijeenkomsten?

Hoe dan wel?

Welnu, daar gaat deze WorkShop over.

Doelgroep: Ondernemers die netwerkmeetings bezoeken
Vorm: WorkShop
Duur: 1 uur


Evolutie eenvoudig uitgelegd

De evolutie is geen entiteit op zich. De evolutie beslist zelf niets. ‘Evolutie’ is slechts een typering. Maar wel een heel belangrijke typering!

In deze lezing geef ik enkele voorbeelden wat evolutie wél is. Middels enkele eenvoudige tekeningen en uitleg laat ik zien dat evolutie niet ingewikkeld is, slechts een ontwikkeling in de tijd.

Voor het bedrijfsleven maak ik ook een simpele vergelijking met bedrijven en hoezeer daar ook een sprake is van evolutie.

Doelgroep: Iedereen die op een simpele manier uitgelegd wil hebben wat evolutie is. Ook perfect geschikt om ondernemers te laten nadenken omtrent de veranderingen in de markt.
Vorm: Lezing
Duur: 15 minuten (20 minuten met het ondernemersgedeelte erbij)


De ideale lezing

Heb jij enig idee hoeveel rendement er is als je een lezing geeft/volgt? Anders gezegd, als je een lezing volgt, hoeveel weet je (gemiddeld) nog een dag later? Slechts 4%…..

Dat kan beter, veel beter!

  • In mijn WorkShop laat ik mensen allereerst kennismaken met die 4%. Hoe komt dat?
  • En hoe kan je dan dat rendement verhogen?
  • Vervolgens gaan we op een simpele manier in de praktijk brengen hoe dus (véél) beter kan.
  • Ik laat zien hoe je dit simpel kunnen toepassen tijdens lezingen, workshops e.d.

Doelgroep: Iedereen die een congres of seminar bijwoont.
Vorm: WorkShop
Duur: 30 minuten

TIP:
Laat mij deze WorkShop verzorgen aan het begin van een congres waardoor de deelnemers veel meer rendement halen uit de verschillende presentaties en lezingen!

NB. Ik kan deze WorkShop uitbreiden met een verkorte WorkShop MindMappen waardoor de deelnemers nog makkelijker aantekeningen kunnen maken tijdens lezingen.


Vergeet Time-Management, ga voor Aandacht-management!

Druk druk druk…

Veel mensen ervaren een enorme drukte in hun leven. Het begint vaak al bij het opstaan even de mail checken. Haastig jezelf, en eventueel anderen, klaar maken voor de nieuwe dag. Uiteraard zo productief mogelijk zijn in de auto/trein. Op het werk blijven de mailtjes, telefoontjes en collega’s maar komen. Deadlines, meetings, productie, verkoop, leidinggecenden die iets van je moeten, jouw medewerkers die iets van je moeten, enzovoort. En op de weg naar huis ook nog even productief zijn. En wellicht moeten er ook nog weer wat kinderen naar de sprot gebracht worden én opgehaalt. En met de moderne communicatiemiddelen kijk je ‘s-avonds ook nog even 3x je mail na en beantwoord je deze. En als je (te laat) naar bed gaat heb je het onbevredigende gevoel dat je nog steeds achter de feiten aan loopt en dat je de volgende dag dan nog maar wat harder gaat werken…

Druk druk druk…

En wat blijkt? Na die Time-Management cursus die de oplossing leek te zijn krijg je ogenschijnlijk nog meer op je bordje. Want, als je efficienter met je tijd omgaat kan je binnen je werktijd meer doen, en dat doe je dan ook. Dus nog drukker….

Hoe kan dat dan beter? Inderdaad, niet proberen efficienter te werken, want dat lever nog meer werk op, maar je aandacht focussen op wat écht belangrijk is.

In deze lezing neem ik je mee hoe het anders kan, béter kan.

Doelgroep: Iedereen die teveel dagelijkse stress ervaart.
Vorm: Lezing
Duur: 30 minuten

[ Lezing gereed in 2018 ]


Mijn Hoogbegaafdheid

In 2000 vernam ik dat ik hoogbegaafd. Ik ben gelijk lid geworden van Mensa, dat was toch een soort ‘ultieme bevestiging’.
Toen ik het hoorde had ik gelijk gedachten van ‘ik mág leren’ en ‘ik mág weten’. Één van mijn eerste acties was ook om Psychologie te studeren bij de Open Universiteit; interessant!
Met name het menselijke brein vond ik geweldig: waarom doen we de dingen dien we doen. En dat is wel de rode draad in mijn intellectuele behoefte gebleven, de drijfveren van de mens.

Ik ben ook gelijk boeken gaan lezen over hoogbegaafdheid, zowel voor volwassenen als voor kinderen, ik heb drie kinderen die toen nog jong waren. En uiteraard veel Mensa-bijeenkomsten bezocht en gepraat met andere hoogbegaafden, diverse workshops gevolgd en meer.

Ik ben ook korte tijd voorzitter geweest van Mensa en in die hoedanigheid ook op TV geweest bij Humberto Tan.

Dat hoogbegaafdheid niet simpel is uit te leggen voor mensen die niet hoogbegaafd zijn is bekend. Ik heb enkele metaforen bedacht die daar wellicht bij behulpzaam kunnen zijn.

Deze lezing geeft wellicht inzicht in hoogbegaafdheid en in ieder geval vanuit een ervaringsdeskundige.

Doelgroep: Iedereen die geïnteresseerd is in het ervaren van hoogbegaafdheid.
Vorm: Lezing
Duur: 15-30 minuten


LET OP!

Ik ben géén wetenschapper. Ik geef lezingen, presentaties en workshops vanuit mijn eigen visie en ervaring. Dat ik veel kennis heb opgedaan door het lezen van/het volgen van/ het kijken naar anderer wetenschappers en deskundigen, moge duidelijk zijn. Er kan dus nooit sprake zijn om mijn voordrachten aan te merken als ‘wetenschappelijk bewezen’.